شاید شما هم مانند افراد بسیاری، لاغر بودید و در عرض چند ماه گذشته، بدون اینکه کار خاصی انجام داده باشید، اضافه وزن پیدا کردید و نمی‌دانید دلیل آن چیست! یا با اینکه مواد غذایی سالم و مفید مصرف می‌کنید، اما باز هم چاق می‌شوید و دلیلی برای آن ندارید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هر روز  این جمله را (لطفاً کمکم کنید وزن کم کنم!) در اینترنت سرچ می‌کنید، باید به شما بگوییم با اینکه انجام ورزش و خوردن مواد غذایی سالم می‌تواند برای کاهش چربی‌های شکمی مفید باشد، در کنار اینها مواردی نیز وجود دارد که اندازه دور کمر شما را افزایش می‌دهد. جای نگرانی نیست، با آگاهی از مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می‌توانید به‌راحتی جلوی افزایش وزن خود را بگیرید و منشاء چاقیِ بی‌دلیل را پیدا کنید.

بدن‌تان دچار کم‌آبی شده؟

نوشیدن دو فنجان آب قبل از هر وعده غذایی، در کاهش وزن تاثیر فراوانی دارد؛ به همین خاطر کم‌آبیِ بدن، اثر معکوسی بر روی وزن دارد. مصرف آب کافی در روز می‌تواند شما را سیر نگه دارد. وقتی بدن‌تان با کم‌آبی روبه‌رو است، نمی‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد؛ پس مصرف آب کافی در طول روز را فراموش نکنید.

دچار افسردگی شده‌اید؟

مصرف داروهای ضدافسردگی، باعث افزایش وزن می‌شود و در بعضی موارد پرخوری و افزایش اشتها را در پی دارد؛ استفاده از داروهای ضدافسردگی باعث می‌شود تا شخص، اشتهای خود را دوباره به‌دست آورد و در پی افزایش اشتها، چاق شود.

نکته مهم: هیچ‌گاه مصرف داروهای‌تان را خودسرانه قطع نکنید و حتما برای هر تغییری، با پزشک متخصص مشورت کنید.

خود را وزن نمی‌کنید؟

اهمیت ندادن به افزایش وزن و بالارفتن سایز خود، مهمترین دلیل برای بیشتر شدن اندازه کمرتان است. از وزن کردن خود نترسید و این کار ساده را انجام دهید تا از مشکلات مربوط به افزایش وزن، پیشگیری کنید. در فصل زمستان، بیشتر  افراد در منزل وقت می‌گذرانند و با خوردن خوارکی‌های مختلف چاق می‌شوند.

اگر قصد دارید به کاهش وزن برسید، باید فعالیت‌ و کارهای روزانه خود را بیشتر کرده و نیز حداقل هفته‌ای یکبار خود را وزن کنید.

بیش از اندازه غذاهای سالم می‌خورید؟

در شروع کاهش وزن، مقدار مصرف مواد غذایی سالم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود؛ زیرا بیشتر مواد غذایی سالم مانند انواع آجیل، جوی دوسر، آووکادو و شکلات تلخ، وقتی بیش‌ازحد مصرف شوند، افزایش وزن را در پی خواهند داشت. در مصرف میوه و سبزیجات زیاده‌روی نکنید، همیشه اندازه وعده غذایی خود را کنترل کنید تا این کار به کاهش وزن شما کمک کند.

شغل‌تان استرس‌زا است؟

آیا استرس باعث وزن زیادم شده است؟! ممکن است وجود شغل سخت و استرس‌زا باعث چاقی‌ شما شده باشد. افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن، باعث افزایش قند خون می‌شود و این حس را به شما القا می‌کند که همیشه گرسنه هستید. برای حل این مشکل، با رییس خود صحبت کنید و از او راه‌حلی برای کم کردن استرس شغلی‌تان بخواهید؛ همچنین می‌توانید کارهای خود را زودتر و با برنامه انجام دهید تا به‌خاطر کارهای عقب‌افتاده، استرس نگیرید.

غذاهای پرکالری انتخاب می‌کنید؟

حتما تا به حال شده که هنگام رفتن به رستوران، غذایی را در منو انتخاب کرده‌اید که به‌نظرتان بهترین غذای آنجا بوده است؛ اما این را نیز در نظر بگیرید که شاید این غذا اشتهای شما را بیشتر کند؛ پس برای اینکه بتوانید کنترل اشتهای خود را در دست داشته باشید، غذاهایی را در رستوران انتخاب کنید که کالری کمی (کمتر از ۵۰۰ کالری) داشته باشند.

شب‌ها دیر می‌خوابید؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که شب‌ها دیر می‌خوابید، این را بدانید که تلاش‌های‌ شما برای دستیابی به کاهش وزن بی‌نتیجه خواهد بود. خواب کم باعث افزایش اندازه دور کمر و سطح BMI می‌شود.

کمبود خواب موجب افزایش سطح هورمون گرسنگی و کاهش سطح هورمون سیری خواهد شد. مغز شخصی که با کمبود خواب مواجه است، به غذاهای پرکالری و تنقلات تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد و توانایی کنترل اشتها و مقدار غذای مصرفی خود را نخواهد داشت.

مشکل تیروئید دارید؟

در برخی افراد، غده تیروئید، ممکن است فعالیت کافی نداشته باشد، که به آن کم‌کاری تیروئید می‌گویند که درنتیجه وزن افزایش پیدا می‌کند. بیشتر افراد، متوجه علائم این بیماری نمی‌شوند؛ پس بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و عملکرد غده تیروئید خود را مورد بررسی قرار دهید تا با مصرف دارو، به بهبود این مشکل کمک کنید.

حرف آخر

با انجام برنامه ورزشی منظم، پیروی از رژیم غذایی اصولی و رعایت مواردی که در مقاله گفته شد، از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنید تا در کنار عزیزان‌تان زندگی فعال و بانشاطی داشته باشید.

 

منبع

برچسب ها:

:: فیلم های جراحی و پزشکی