چرا افراد کم خواب بیشتر می خورند؟

(به نقل از مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی بخش اخبار پزشکی:)

تا به حال دقت کرده اید که چرا برخی از افراد همیشه خوابشان می آید یا اینکه بیشتر اوقات خسته هستند؟!

انتخاب تغذیه یکی از اصول مهم سلامتی جسم و روح محسوب می شود.

استفاده از قهوه، شیرینی جات، نوشیدنی های انرژی زا و انواع غذاهای چرب و فست فود می تواند سبب خواب آلودگی و خستگی مداوم باشد.

زمانی که شما به اندازه کافی انرژی ندارید و خواب آلوده هستید به احتمال زیاد مواد غذایی حاوی فیبر به اندازه کافی مصرف نکرده اید.

خستگی و عدم داشتن انرژی کافی در طی روز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

این بار در نت نوشت شما را با چند دلیل مهم و اصلی خواب آلودگی وخستگی مداوم آشنا می سازیم.

این  مطلب را در نت توشت بخوانید : چرا کودک باید قبل از ساعت ۹ شب بخوابد؟ دیر خوابیدن کودکان فاجعه است!

کمبود کربوهیدرات

sugar 2 e1462898400709 - چرا افراد کم خواب بیشتر می خورند؟

بدن هر انسان بسته به سن و میزان فعالیتی که دارد نیاز به چند ساعت خواب شبانه دارد.

زمانی که به اندازه کافی نخوابید، کمبود خواب به اشکال مختلف به بدن آسیب می رساند.

یکی از بزرگترین و مهمترین عوارض کم خوابی مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات بعد از محرومیت خواب است.

هنگامی که احساس خستگی و کم خوابی دارید بدن ولع مصرف کربوهیدرات بیشتری خواهد داشت.

این علت باعث می شود شما پشت سر هم غذاهای سرشار از انرژی مصرف کنید.

کربوهیدراتهای موجود در این غذاها فقط  حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در بدن شروع به توسعه انرژی می کنند.

بعد از این مدت انرژی شما به شدت افت خواهد داشت و شما بیشتر از گذشته احساس خستگی و خواب آلودگی پیدا می کنید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : حل تمام مشکلات خواب؛ راهنمای یک خواب آسوده و راحت

سرتونین

tired e1466694894249 1 - چرا افراد کم خواب بیشتر می خورند؟

محرومیت و کمبود خواب می تواند میزان استرس را نیز افزایش دهد.

به این ترتیب که شما به علت کمبود خواب تمرکز و شادابی لازم را نخواهید داشت و این سبب می شود استرس به وجود آید.

مغز در این حالت سروتونین بیشتری تولید می کند تا انسان آرام شود.

مادامی که میزان سرتونین بالا رود انسان تمایل بیشتری به مصرف غذاهای چرب و کربوهیدرات بالا پیدا می کند.

این فرآیند نه تنها سبب چاقی می شود بلکه باز مصرف زیاد کربوهیدراتها که گفته شد مشکل ساز می شود.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید: بد خوابی و راه رفتن در خواب را درمان کنید؛ راهنمای خواب آرام

هورمون ها

کمبود خواب می تواند منجر به افزایش وزن شود حتی  اگر شما در حال پیروی از یک رژیم سنگین باشید.

وقتی بدن انسان به میزان کافی نخوابد تعادل هورمون ها به خصوص هورمون گرلین و لپتین به هم می خورد.

گرلین و لپتین از دو هورمون بسیار مهم و اساسی در تحریک اشتها می باشند.

با بهم خوردن هورمون های گرلین و لپتین سوخت و ساز روند آهسته تری را طی می کند و شما بیشتر اشتها خواهید داشت.

این باعث می شود در کنار کم خوابی شما اضافه وزن پیدا کنید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : درمان اختلالات هورمونی بدون داروهای مضر

 

هنگامی که شما خواب شبانه کافی و سالمی نداشته باشید تمامی تنظیمات بدن بهم می خورد.
به این ترتیب که سطح هورمون ها بهم می خورد و استرس بالا می رود شما میل بیشتری به خوردن غذاهای چرب و ناسالم پیدا می کنید.
شما تلاش می کنید برای تمرکز بیشتر قهوه مصرف کنید یا اینکه نوشیدنی های انرژی زا می نوشید.
همه این عوامل دست به دست هم می دهند و شما هم چاق می شوید و هم خستگی و کمبود خوابتان جبران نخواهد شد.
عادات ناسالم و اشتباه را کنار بگذارید و با یک تغذیه سالم زمان بیشتری به خواب شبانه اختصاص دهید.
منبع:نت نوشت

 

برچسب ها:

:: فیلم های جراحی و پزشکی