چربی ها تا این زمان دوست بدن انسان هستند! بعد از آن نه!

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

برای همه مردم این مسئله به گونه ای جا افتاده است که چربی ها مضر هستند. در صورتی که اگر این مسئله را به دید علمی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که همه چربی های مواد غذایی بدی نیستند بلکه برخی از چربی های موجود در طبیعت می توانند مزایای بسیار خوبی برای بدن داشته باشند.

چربی های خوب مانند اسید های چرب اشباع نشده برای سلامتی شگفت آور هستند. چربی ها جهت ساخت غشای سلولی و جذب ویتامین های محلول در چربی و همچنین حمایت از رشد نورون ها بسیار ضروری و موثر هستند. همچنین چربی عطر و طعم و قوام بسیاری از غذاها را ایجاد می کند و به کمک آن می توان به برخی از غذاها طعم بسیار خوبی داد مواد غذایی مانند آووکادو، ماهی ها، آجیل و روغن زیتون از جمله مواد غذایی چرب ولی بسیار مفید هستند.

یکی از بدترین گزینه‌ها جهت سلامتی هر فرد چربی های اضافه است که سبب افزایش وزن خواهد شد. بیشتر مردم با افزایش وزن دچار بسیاری از بیماری های مزمن می شوند و این مسئله برایشان مشکل ساز است.

چربی ها تا زمانی که برای سلامتی بدن مشکلی ایجاد نکرده اند، مفید هستند. رژیم های غذایی حاوی اسید های چرب و غیر اشباع شده انواع مختلفی دارند که از مواد غذایی چرب در آن‌ها استفاده شده است و برای سلامتی مفید می باشند. این بار در نت‌نوشت می توانید با چند خاصیت چربی که برای سلامتی ضروری می باشد بیشتر آشنا شوید.

یک ماده مغذی به نام ” چربی “

چربی علاوه بر پروتئین و کربوهیدرات، یک ماده بسیار مغذی برای بدن محسوب می شود.

چربی ها یکی از سه ماده مغذی مهم هستند که بدن را سلامت نگه می دارند. این ماده همراه با پروتئین و کربوهیدرات سه نیاز اصلی زنده ماندن هستند. بین ۲۰ تا ۳۵ کالری چربی مورد نیاز هر انسان می باشد. علاوه بر این بین ۴۵ الی ۶۵ درصد کربوهیدرات و ۱۵ الی ۲۰ در صد پروتئین برای بدن نیاز است. یک رژیم غذایی هر چند که به منظور کاهش وزن هم طراحی شده باشد نیازمند این مقدار کربوهیدرات، پروتئین و چربی می باشد. در غیر این صورت دیر یا زود دچار بیماری خواهید شد.

چربی انرژی ساز است

چربی در مقایسه با کربوهیدرات، میزان بسیار بیشتری پروتئین تولید می کند که سبب می شود انرژی بیشتری هم تولید شود. فراموش نکنید که انرژی بسیاری توسط چربی های مصرف شده تولید می شود که این انرژی همان کالری است.

کربوهیدرات و پروتئین تا ۴ کالری در هر گرم تولید می کنند در صورتی که چربی ها بیشتر از دو برابر کالری، تولید می کند. به صورتی که در هر گرم چربی میزان ۹ کالری یافت می شود. این ۹ کالری به صورت چربی خوب در بدن استفاده می شود.

چربی انرژی ثانویه است

ذخایر چربی به علت عدم وجود کربوهیدرات ها به عنوان یک منبع انرژی ثانویه در بدن خدمت می کنند. بدن انسان به عنوان منبع انرژی به کربوهیدرات و گلوکز وابستگی زیادی دارد. درست زمانی که انرژی بدن کاهش می یابد و شما غذای کافی میل نمی کنید، بدن از این چربی های ذخیره جهت رساندن مواد مغذی به تمامی اعضا استفاده می کند.

محافظت از غشای سلولی

Fat Builds Cell Membranes - چربی ها تا این زمان دوست بدن انسان هستند! بعد از آن نه!

جهت نگهداری و حفظ غشای سلولی بدن به میزان کافی چربی نیاز است. دو لایه فسفولیپید از درون هر سلول محافظت به عمل می آورد که هر گونه تغییرات در ساختار غشا و یا تغییرات سلولی ناشی از پیری و استرس اکسیداتیو را از سلول دور می سازد و از آن به خوبی محافظت می کند.

ویتامین ها را به خوبی جذب کنید

مصرف چربی سبب جذب ویتامین های مختلف مانند A,D,E,K می شود. این ویتامین ها که از دسته ویتامین های محلول در چربی می باشند به صورت عادی نیازمند میزان مشخصی چربی هستند تا در بدن به طور مناسب جذب شوند. این مواد مغذی برای سلامتی بسیار ضروری می باشند و تنها به کمک چربی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، چربی می تواند سبب جذب ویتامین D شود که این مسئله در مورد افرادی که کمبود این ویتامین به خصوص در فصل زمستان را دارند می تواند موثر و مفید باشد.

سلامت مغز به کمک چربی

Fat Supports Brain Health - چربی ها تا این زمان دوست بدن انسان هستند! بعد از آن نه!

اسیدهای چرب اشباع نشده مسئولیت تولید یاخته های عصبی را به عهده دارند که این عامل سبب سلامت مغز می شود. چربی‌ها همچنین از عملکرد سیستم عصبی پشتیبانی می کنند. اسید های چرب اشباع نشده سبب ایجاد نوروژنز یا تولید نورون‌ها می شوند که همان طور که می دانید نورون‌ها خطر ابتلا به بیماری های نوروژنیک را کاهش می دهند.

همچنین نوعی از امگا ۳ در فرم اسید داکوزاگزائوئیک می باشد که ساختار اصلی مغز را می سازد.

عطر و طعم بهتر غذا

مواد چرب عطر و طعم بهتری به غذا می دهند. این مواد می توانند یک وعده غذایی به صورت کامل باشد. به ویژه این که اگر غذای شما خشک باشد کیفیت آن به کمک چربی‌ها بالا می رود.

با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و چربی کافی، می توانید سلامتی خود را تضمین کنید. استفاده از آووکادو، روغن زیتون، ماهی قزل آلا یا ماهی تن، آجیل و بسیاری دیگر مواد غذایی میزان مصرف چربی سالم را افزایش دهید.

 

منبع

برچسب ها:

:: سکسولوژی (18+) محرمانه های جنسی