ارزش غذایی شیر سویا ⋆ دانشگاه | پزشکی | بیماری | دارو | غذا | سکس | اخبار | ورزش

خبرهای ویژه

» اسلایدر اصلی اخبار پزشکی » ارزش غذایی شیر سویا

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۳:۴۲

 کد خبر: 21024
 78 بازدید

ارزش غذایی شیر سویا

ارزش غذایی شیر سویا (به نقل از مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی بخش اخبار پزشکی:) مقایسه بین محتوای انرژی شیر سویا و شیر گاو استاندارد شده، به وضوح بیانگر این موضوع است که هر دو منابعی عالی از انرژی هستند با مقدار انرژی تقریبا مساوی. اگرچه، شیر سویا برخلاف شیر گاو حاوی […]

ارزش غذایی شیر سویا

مقایسه بین محتوای انرژی شیر سویا و شیر گاو استاندارد شده، به وضوح بیانگر این موضوع است که هر دو منابعی عالی از انرژی هستند با مقدار انرژی تقریبا مساوی. اگرچه، شیر سویا برخلاف شیر گاو حاوی کلسترول نیست.

جنبه‌های مغذی شیرسویا

دانه سویا یکی از منابع غذایی مهم و شناخته شده بشر است. این دانه از لحاظ ارزش غذایی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد پروتئین و روغن از استثناهاست.
پروتئین
پروتئین، استحکام و قدرت یک رژیم است. چرا که یک عامل مهم و عمده در تامین بافت‌های عضلات بدن است و از آمینواسیدها تشکیل شده که از عناصر ضروری حیات محسوب می‌شوند.
پروتئین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:
پروتئین کامل
پروتئین ناقص

پروتئین‌های کامل شامل تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای ادامه حیات می‌باشند. به طور کلی پروتئین‌های حیوانی کامل هستند. پروتئین‌های گیاهی عموما ناقص هستند ولی دانه سویا در مقایسه با مابقی گیاهان شامل بیشترین مقدار پروتئین بوده و همچنین شامل تمام ۸ اسیدآمینه ضروری برای بدن است. ۸ اسیدآمینه ضروری عبارتند از:

ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل‌آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

ویتامین‌ها و مواد معدنی
شیر سویا در کشورهای توسعه یافته ترجیحا با ویتامین B12، ریبوفلاوین (B2) و کلسیم تقویت شده است.

کربوهیدرات
وقتی مقدار کربوهیدرات در شیر گاو با شیر سویا مقایسه می‌شود، تفاوت اصلی و بارز، عدم وجود لاکتوز در شیرسویاست و بدجذبی لاکتوز را که از بیماری‌های رایج است، در این محصول نخواهیم داشت. کربوهیدرات‌های طبیعی در دانه‌های سویا منبع اصلی ساکاروز، رافینوز و استاکیوز می‌باشند. رافینوز و استاکیوز هر دو از الیگوساکاریدهایی هستند که باعث نفخ می‌گردند و اگر در طول فرآوری حذف نشوند، منجر به این عارضه می‌گردند.

چربی
از جمله مواد مغذی شیرسویا روغن بوده که دارای کالری زیادتری نسبت به پروتئین و کربوهیدرات است. درصد بهینه کالری مشتق شده از چربی‌ها در گیاه بالغ سویا حدود ۳۵ درصد و در گیاه نابالغ سویا حدود ۳۰ درصد می‌باشد. در مقایسه ارزش غذایی چربی شیرسویا با شیرگاو می‌بینیم که شیرسویا شامل چربی‌های گیاهی با محتوای بالایی از چربی‌های غیراشباع (بیشتر از شیر گاو) می‌باشد.

مقایسه بین محتوای انرژی شیر سویا و شیر گاو استاندارد شده، به وضوح بیانگر این موضوع است که هر دو منابعی عالی از انرژی هستند با مقدار انرژی تقریبا مساوی. اگرچه، شیر سویا برخلاف شیر گاو حاوی کلسترول نیست و دارای مقادیر زیادی از چربی‌های چند غیراشباعی است.

چگونه شیر سویا را در خانه تهیه کنیم؟
اگر بخواهید شیر سویا را بر مبنای مصرف روزانه تهیه کنید، بسیار آسان می‌باشد.

مرحله اول: مواد لازم
برای درست کردن یک لیتر شیر سویا، به ۱۲۵ گرم دانه سویا نیاز داریم.

مرحله دوم: خیساندن و پوست گرفتن دانه‌های سویا
دانه‌های سویا را پاک کرده و آنها را برای ۱۰ تا ۱۶ ساعت در آب خیس کنید. اگرچه ضروری نمی‌باشد، شما می‌توانید دانه‌های سویا را با ورز دادن و مشت و مال کردن از آنها جدا کرده و پوست‌های جدا شده را به همراه آب فراوان خارج کنید. از بین بردن پوست‌ها فرآیند عصاره‌گیری را سودمندتر می‌کند. یک روش این است تا دانه‌های سویا را قبل از خیساندن ترک دهید. به این ترتیب، پوسته‌ها به راحتی جدا و با آب شسته و خارج می‌شوند. زمانی که شما از دانه‌های سویای ترک خورده استفاده می‌کنید، مدت زمان خیساندن دانه‌ها کمتر می‌شود (۶ تا ۸ ساعت).

مرحله سوم: حرارت دادن دانه‌های سویا (که این مورد اختیاری می‌باشد)
حرارت دادن دانه‌های سویا آنزیم‌هایی را که مسئول پیشرفت طعم لوبیایی آن می‌باشد را از بین می‌برد. این حرارت می‌تواند به وسیله مایکروویو (خوراک پز) نتیجه بهتری دهد. یعنی دانه‌های سویای خیسانده شده را به مدت ۲ دقیقه حرارت دهید.

مرحله چهارم: آسیاب کردن (مخلوط کردن) دانه‌های سویا
دانه‌های سویای خیسانده شده را به همراه یک لیتر آب در مخلوط‌کن آسیاب کنید. مخلوط به دست آمده را با یک پارچه کتانی شل بافت الک و شیر سویا را بازیافت کنید. مواد حل شدنی که روی الک باقی مانده است را Okara می‌نامند و می‌توان از آن برای تهیه نان و یا برای تغذیه حیوانات اهلی استفاده کرد.

مرحله پنجم: جوشاندن شیرسویا
شیر سویا را تا نقطه جوش حرارت دهید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشاندن آن را ادامه دهید. بعد از سرد شدن، شیر سویا آماده می‌باشد و به مدت ۳ روز می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

مرحله ششم: طعم دادن به شیر سویا (که اختیاری می‌باشد)
شیرسویا را می‌توان به همان صورت نوشید، اما با افزودن مقداری نمک می‌توان مزه آن را بهتر کرد (شیر گاو نیز حاوی مقدار زیادی نمک می‌باشد). طعم دادن به شیر سویا با طعم دهنده‌های میوه‌ای که خودتان می‌توانید آنها را تهیه کنید، بسیار مفید است، زیرا در این صورت شیرسویا، حاوی مقدار زیادی میوه تازه می‌باشد.
منبع: زندگی آنلاین

برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی اخبار پزشکی
ارسال دیدگاه