از شگفت انگیزی فواید تمرینات پلیومتریک برای بدن بخوانید

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

قدمت ورزش پلایومتریک و آموزش دادن آن حدود کم تر ۵۰ سال بوده است. اما به طور گسترده ای توسط استادان رزمی کار، اسکیت بازان، پارکور کاران و دیگر ورزشکارانی که در هنگام انجام ورزش های خود از نیروی بدنی و سرعت بالا و انفجاری استفاده می کنند، آموزش داده می شود. فواید تمرینات پلیومتریک از جمله skipping ،tuck jumps ،box jumps و squat jumps و دیگر تمرینات آن وجود دارد. در ادامه با نت نوشت همراه باشید تا به شرح برخی از جزئیات فواید تمرینات پلیومتریک بپردازیم.

آیینه تهران
فواید تمرینات پلیومتریک
مزایای بسیار زیاد و عمده این ورزش عبارتند از: کاهش وزن، افزایش استقامت بدن، بهبود سیستم عصبی-عضلانی، افزایش سرعت، خلق و خو و روحیه بهتر و عضلاتی قوی تر. در ادامه به توضیح جزئیات هر یک از فواید تمرینات پلیومتریک می پردازیم:

۱- افزایش قدرت عضلانی:

زمانی که شما این تمرین ها را انجام می دهید، بدن از حداکثر انرژی خود برای انجام آن ها استفاده می کند و این امر ماهیچه های شما را تحریک می کند و باعث رشد و بهبود سریع و بهتر آن ها می شود.

۲- بهبود عملکرد سیستم عصبی-عضلانی:

به دلیل الزام داشتن هماهنگی لازم برای انجام برخی از تمرین های ورزش پلایومتریک، ارتباط بین عضلات و سیستم عصبی شما بهبود بخشیده و تقویت می شود.

۳- افزایش سرعت:

تمرکز بیشتر این تمرین ها بر این است که با سرعت بالا انجام شوند. از فواید تمرینات پلیومتریک این است که این امر واکنش های بدن شما را بهبود می بخشد و باعث افزایش سرعت عمل شما در انجام فعالیت های دیگر می شود.

۴- خوش خلقی:

شدت این تمرین ها می تواند حتی در یک مدت زمان بسیار کوتاه باعث آزاد شدن سریع اندورفین ها در بدن شوند. که این امر باعث بهبود خلق و خو، رفتار و حالت های شما می شود.

۵- افزایش بنیه و استقامت بدن:

انجام دادن این تمرین ها تا حدودی دشوار است و با آن ها می توانید استقامت بدن خود را تست کنید. اما همچنین این تمرین ها به سرعت، بدن شما را برای استفاده و ذخیره انرژی خود و چگونگی انجام آن به روش های کار آمد تر، تحریک می کنند و آموزش می دهند.

۶- کاهش وزن:

همانند هر تمرین ورزشی شدید دیگر، تمرین های پلایومتریک به دلیل داشتن پتانسیل بالای سوختن کالری ها، باعث کاهش وزن و تناسب اندام شما می شوند.

* موارد احتیاط: همانطور که فواید تمرینات پلیومتریک بسیار مثبت و زیاد است و به طور واضح به نظر می آیند، اما دارای برخی عوارض جانبی بالقوه نیز می باشد. به ویژه اگر شما این تمرین ها را سر خود و بدون داشتن مربی و آمادگی لازم در دفعات بالا و همیشه انجام دهید. از آن جایی که این تمرین ها با شدت و سرعت بسیار بالا انجام می شوند، خطر بروز آسیب دیدگی های زیادی وجود دارند که ممکن است جبران ناپذیر باشند.

نویسنده: فائزه قربانی

منبع

 

 

 

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد