با این راهکار ها استرس خود را کاهش دهید

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

ترافیک و شلوغی خیابان‌ ها، کارهای زیاد، ناتمام و باقیمانده، دغدغه امتحان و کنکور در جوان‌ ها، همگی مسایلی هستند که می‌ توانند باعث بروز استرس در هر فردی شود.
به گزارش بهداشت نیوز، روانشناس مرکز آموزشی درمانی خلیلی شیراز، گفت: هر انسانی در طول روز، بارها به دلایل مختلف دچار استرس می‌ شود و گریز از این استرس ‌ها اجتناب ناپذیر است، همچنین وجود استرس در زندگی نه تنها باعث حل مشکلات نمی ‌شود، بلکه برعکس، فرد را از ادامه فعالیت صحیح باز می ‌دارد.

“مریم منصوری”، افزود: امروزه آگاهی و انجام روش‌ های رهایی از استرس برای روح و روان مانند ورزش برای جسم، به هر فردی توصیه می‌شود، که با رعایت و به کارگیری این روش ها، می توانیم علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات، به آرامش پایدارتری دست یابیم.

او ادامه داد: وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگه دارد و یک ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار کند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا، از هرگونه یاس و اضطراب و فشار روانی رها می شود.

روانشناس مرکز آموزشی درمانی خلیلی، اضافه کرد: کم کردن عوامل استرس زا، اطلاع از وقایع اطراف، آگاهی از وضعیت جسمی خود، تنظیم وقت و برنامه ریزی، خواب کافی، عدم معاشرت با افراد استرس زا، خودداری از رقابت با دیگران، استفاده درست از تکنولوژی، ورزش کردن و قدم زدن، تغذیه مناسب، تنفس صحیح و مثبت اندیشی، از دیگر راهکارهای مناسب در کاهش استرس به شمار می رود.

منصوری، بیان کرد: یک روش موثر برای برخورد با موقعیت ‌های استرس ‌آور، شمارش تا عدد ۱۰ است، زیرا این کار به شما کمک می‌کند، تا از لحاظ فکری و روانی، از آن لحظه استرس‌آور دور شده و ۱۰ثانیه وقت می ‌دهد تا از آن شرایط خود را رها کنید و حتی گروهی معتقدند که شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا، یعنی از عدد ۱۰ به سمت عدد صفر، می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.

او در ادامه افزود: هنگامی که احساس استرس شدیدی دارید، بهتر است به طور فیزیکی از محیط دور شوید، کمی قدم زده و نفسی تازه بکشید، مدتی به محیطی رفته تا بتوانید فکر خود را از مسایل دغدغه‌آور رها سازید، البته منظور این نیست که کامل میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه، باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها می شود.

روانشناس مرکز آموزشی درمانی خلیلی، گفت: اگر در ترافیک خیابان باشید، ترک موقعیت مشکل به نظر می ‌رسد، در این شرایط می ‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک، به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه‌ های آینده خود فکر کنید و بهتر است اگر صدای سایر اتومبیل‌ ها شما را آزار می‌‌‌دهد، پنجره‌ ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی، نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه باز می شود که زودتر به مقصد موردنظر برسید، پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت ‌تر بگذرد.

منصوری، ادامه داد: گاهی می توان با فشار دادن اجسام، استرس را کاهش داد و همان ‌طور که می‌دانید، در هنگام استرس، تخلیه انرژی ‌های اضافی انباشته شده در بدن ضروری است، گروهی این کار را با زدن ضربه یا شکستن جسمی انجام می‌دهند و گروهی عادت دارند کتاب و یا هر کاغذی که جلوی آنها هست پاره‌ کنند، اما بهترین راه، فشردن شیئی در دست ‌ها است، به طور معمول فشردن چیزی با دست، باعث کاهش استرس و دغدغه می‌شود.

او با بیان اینکه بیشتر مسایل روزمره ای که باعث ایجاد استرس می‌ شوند، تهدیدی برای زندگی به شمار نمی ‌روند، یادآور شد: مگر این که مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامت افراد باشند، همچنین هر گاه احساس کردید جلسه امروز آن ‌طور که انتظار داشتید نتیجه نداشت و یا متوجه لکی روی لباس خود شدید، دچار پریشان خاطری نشوید، اینها مسائل تعیین‌ کننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمی‌ شوند.

این روانشناس، افزود: با وجود مشکلات زیادی که هر روز به سمت شما هجوم می‌ آورند، جدا کردن مسایل مهم و تعیین‌کننده از سایر مسایل، می‌تواند نقش مهم و اساسی در پیشگیری از استرس داشته باشد و کمی راحت‌ تر گرفتن موقعیت ‌ها باعث کاهش استرس و فشارهای روانی ناشی از آن می ‌شود.

منصوری، خندیدن، گوش دادن به موسیقی ملایم، صاف ایستادن، “نه” گفتن، احترام به ارزش های درونی، توجه نکردن به اخبار ناخوشایند، انجام ورزش، کمک از متخصصان و رها کردن برخی از مسایل را از تکنیک های مقابله با استرس عنوان کرد.

منبع

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد