امتیاز ما
امتیاز خوانندگان به ما
[Total: 0 Average: 0]

دیگر سرد شدن هوا ، سینوزیت و سرماخوردگی اذیت‌تان نمی‌کند!

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

سرد شدن هوا وبرف، یخ زدن آب در فصل زمستان بیرون رفتن از خانه را تقریبا برای همه سخت می‌کند. اگر در خانه یا آپارتمان گرم و نرم تان باشید دیدن برف و قطرات آب یخ زده خیلی هم لذت بخش است. ولی اگر مجبور باشید به بیرون از خانه بروید به احتمال زیاد با وجود شال و کلاه بازهم سرتان را در یقه پالتویتان فرو می برید یا با وجود پوشیدن دستکش بازهم دست ها را توی جیب ها می گذارید. از طرف دیگر با سرد شدن هوا بعضی از ویروس های سرماخوردگی و البته در شهرهای بزرگ حساسیت های ناشی از آلودگی ها بیماری های همه گیر را به همراه می آورد. هوای سرد برای افرادی که سینوزیت مزمن و آسم دارند نگران کننده تر هم هست. نت نوشت امروز را بخوانید تا ببینید با سرد شدن هوا هم می‌شود زندگی کرد، بیمار نشد و حتی سالم تر بود.

سرمازدگی با سرد شدن هوا

با سرد شدن هوا در بعضی از قسمت های بدن مثل انگشتان دست و پا، نوک بینی و پوست؛ جریان خون سریع تر کند شده و بی حس می شوند. به زحمت می توان انگشتان را حرکت داد. رنگ این اعضا سفید، خاکستری و در سرمای شدید سیاه رنگ می شود.

 

اگر دمای هوا به منهای ۳۰ درجه برسد بدن دیگر نمی تواند دمای خود را تنظیم کند و حرارت خود را از دست می دهد. در واقع بی حسی اعضای بیرونی به اعضای داخلی هم می رسد و شخص احساس گیجی. خستگی و خواب آلودگی می کند که اگر درمان نشود شخص به خواب می رود و ممکن است هیچ وقت از آن بیدار نشود.

با پایین رفتن درجه حرارت بدن بخصوص اگر فرد در هوای آزاد باشد، ممکن است حتی سکته قلبی رخ دهد. چون ضربان قلب تندتر می شود تا بتواند جریان خون را برای گرم کردن بدن سرعت بیشتری ببخشد. این خطر برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند بیشتر است.

مشکلات آب و هوای سرد

گم شدن در هوای توافانی، خشک شدن و ترک خوردن پوست، خشکی سینوس ها و عود سینوزیت ، سر خوردن و شکستگی دست و پا باعث می شود تا بعضی ها بخصوص افراد سالخورده ترجیح بدهند در خانه بمانند.

ولی ماندن در خانه یعنی عدم تحرک. یعنی نشستن جلوی تلویزیون و خوردن انواع میان وعده ها که منجر به چاقی می شود. در بعضی از مواد حتی به دلیل عدم تحرک ممکن است لخته های خون در بدن ایجاد شده باعث بروز سکته های قلبی و مغزی شود.

چگونه در آب و هوای سرد سالم بمانیم

حتی اگر در سردترین نقطه روی کره زمین یا نوک یک قله کوه در زمستان زندگی کنید با راهکارهایی می توانید علاوه بر تحرک داشتن سالم هم بمانید.

گرم نگه داشتن بدن در هنگام سرد شدن هوا

اولین راهکار برای حفظ بدن در آب و هوای سرد پوشیدن لباس مناسب است. از راهکارهای زیر استفاده کنید.

× با توجه به میزان سردی هوا از چند لایه لباس های گرم ولی سبک استفاده کنید. به این ترتیب در صورت گرم شدن هوا می توانید لایه رویی را در بیاورید.

× از لباس های چسبان استفاده نکنید. وجود فضایی بین لباس ها باعث می شود تا هوای بین لایه های لباس ها گرم بماند و مثل یک دستگاه گرم کننده عمل کند.

× از دست کش های انگشت دار استفاده نکنید. دست کش هایی که کل پنجه ها را می پوشاند دست ها را گرم تر نگه می دارد.

× حتما از کلاه و شال گردن استفاده کنید. شال گردن را طوری دور گردن تان بپیچید تا فضایی بین دهان و بینی و شال گردن وجود داشته باشد. به این ترتیب هوای سرد وارد مجرای تنفسی نمی شود و عمل بازدم باعث گرم شدن بیشتر بدن می شود.

× از چکمه های ساق بلند و ضد آب استفاده کنید که کف یخ شکن داشته باشد.

× از دو لایه جوراب پشمی استفاده کنید. در صورتی که هوا خیلی سرد است می توانید بین جوراب ها یک لایه پلاستیک مثل کیسه فریزر بگذارید.

× از نوشیدنی های گرم و غذاهای با طبع گرم مثل چای بادام، چای زیره، خرما بیشتر استفاده کنید. حتی می توانید چند عدد دیری یا خرمای خشک را همیشه همراه خود داشته باشید.

چند راهکار احتیاطی هنگام سرد شدن هوا

بهتر است گزارشات مربوط به آب و هوا را از طریق رادیو، تلویزیون و یا نرم افزارهای تلفن همراه بررسی کنید تا مجهزتر از خانه خارج شوید. همیشه نزدیک ترین راه را برای انجام کارهای تان انتخاب کنید تا در صورت بدتر شدن آب و هوا دچار مشکل نشوید.

در صورتی که تنها زندگی می کنید حتما کسی را مطلع کنید که چه زمانی از خانه خارج شده اید و کجا می روید و البته تلفن همراه تان را با شارژ کامل با خود ببرید.

اگر با شخصی مواجه شدید که دچار سرمازدگی شده است فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس سعی کنید او را گرم نگه دارید. در صورتی که لباس ها خیس شده است سعی کنید آن ها را در بیاورید و لباس گرم تن فرد کنید. مرتب با او حرف بزنید تا هوشیار بماند و به خواب نرود.

در صورتی که خودتان بعد از رسیدن به خانه احساس سرما کردید دست و پای خود را در آب گرم ( و نه داغ) قرار دهید. در صورتی که خارج از خانه هستید با حرکت دادن دست ها و پاها مانع از بی حس شدن آن ها شوید.

این گفته ها را باور نکنید

3501 female looking away bridge 732x549 thumbnail 300x225 - دیگر سرد شدن هوا ، سینوزیت و سرماخوردگی اذیت‌تان نمی‌کند!

در مورد سرما و این که سرما نخوریم و دچار سرمازدگی نشویم گفته هایی وجود دارد که پایه علمی ندارد و بی اساس است.

× اگر کمتر لباس بپوشی سرما نمی خوری.

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است.

× بیشتر سرما از سر خارج می شود.

تمام اعضای بدن به یک اندازه گرما از دست می دهد. پس همیشه باید لباس های مناسبی بپوشید که تمام اعضای بدن را بپوشاند مثل کلاه، دستکش و گاهی حتی گتر.

× در هوای سرد نباید ورزش کرد.

برعکس با فعال بودن در هوای سرد اگر به طور مرتب ورزش می کنید سالم تر هم خواهید بود. شاید فقط مجبور باشید زمان آن را کمتر کنید.

× در هوای سرد و زمستان و برف نیازی به عینک آفتابی نیست.

در آب و هوای سرد بخصوص هوای برفی و بعد از آن نیاز به عینک آفتابی دارید.

× هوای سرد افسردگی می آورد.

اختلال افسردگی زمستان نه به دلیل هوای سرد بلکه به دلیل تابش کم خورشید است.

منبع :

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد