معمولا تغییر حالت، وضعیت و فعالیت برای کودکان مبتلا به اوتیسم مشکل است. مطالعات جدید محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان می‌دهد دوزبانه بودن در حل این مشکل نقش مهمی دارد. مطالعات قبلی نشان داد مغز افراد دو زبانه بسیار منعطف است؛ زیرا به راحتی و به طور غیرارادی بین دو زبان تغییر می‌کند و همین امر باعث می‌شود انعطاف‌پذیری شناختی در این افراد افزایش یابد؛ ولی تا به حال هیچ مطالعه‌ای درباره این تاثیر بر مغز کودکان مبتلا به اوتیسم انجام نشده است.

محققان با بررسی 40 کودکان 6 تا 9 ساله که برخی به اوتیسم مبتلا بودند، دریافتند دو زبانه بودن به این کودکان کمک می‌کند. آزمون رایانه‌ای نشان می‌دهد کودکان دوزبانه مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان مبتلا به اوتیسم تک‌زبانه، هنگام مواجهه با آزمون‌های پیچیده عملکرد بسیار بهتری دارند و به راحتی می توانند بین دو فعالیت کاملا متفاوت تغییر وضعیت دهند. محققان در حال بررسی پیامدهای مهم دوزبانه‌بودن در این کودکان هستند.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت.

برخی از مهمترین نشانه های اوتیسم عبارتند از :
•دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن؛ 40 درصد از مبتلایان به اوتیسم هرگز صحبت نمی کنند.
• مشکل در درک دیدگاه گوینده
• استفاده از کلمات و عبارت های تکراری
• تکرار رفتارهای کلیشه ای مانند تکان دادن دست یا بدن
• تمرکز طولانی مدت روی اشیا
• خودزنی
• پرخاشگری
• ناتوانی در بیان اسم
• ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی
• علاقه به بازی های تکراری
• خیره شدن به یک شی یا تصویر
• فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات
• عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان

منبع

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد