امروزه ما انسان ها بیشترین سطح استرس را در محیط کار، خانه و زندگی روزانه تجربه می کنیم. همه چیز دست به دست هم می دهند تا استرس و نگرانی های ما را دوچندان کنند. گیر کردن در یک ترافیک شلوغ، فکر کردن به بدهی ها، نگرانی از دست دادن کار و خیلی مسائل دیگر…

 

یکی از چیزهایی که به طور پیش فرض باور داریم این است که استرس چیز بدی است و برای سلامت ما مضر است. این درست است تا زمانی که دائما در استرس باشید سطح آدرنال افزایش پیدا کرده و منجر به فشار خون بالا و به علاوه افزایش وزن می شود.

 

استرس دائم باعث می شود زودرنجی، اضطراب، افسردگی، سردرد و بیخوابی را تجربه کنید. اما تمام استرس ها نتیجه یکسان ندارند و بعضی فرم های استرس حتی می توانند برای ما مفید هم باشند.

 

۳ سطح استرس

 

طبق گفته های روانشناسان استرس دارای ۳ سطح است.

 

استرس خوب: شامل تلاش برای چیزی است که می خواهیم.(مثل مصاحبه کار یا مدرسه، یا سخنرانی کردن در مقابل غریبه ها) و احساس پاداشی که بعد از موفقیت به ما دست می دهد.

 

استرس قابل تحمل: یعنی اتفاق بد. مثل از دست دادن کار یا شخصی که دوستش داریم اما همه ما منابع شخصی و سیستم های حمایتی برای آرام کردن این طوفان داریم.

 

استرس سمی: یعنی اتفاق خیلی بدی که هیچ منبع شخصی یا سیستم حمایتی برای خنثی کردن آن نداریم. اتفاقی که باعث ایجاد بیماری های جسمی و ذهنی می شود و واقعا ما را غافلگیر می کند.

 

اما چگونه باید استرس را مدیریت کرده و از آن منفعت ببریم. ساده تر بگویم چگونه باید از استرس سمی اجتناب کرده و استرس های خوب را پذیرا باشیم. همه ما پاسخ جنگ یا گریز را شنیده ایم که در واقع بخشی از سیستم عصبی ماست و یا واکنشی که بدن در مقابل خطر یا استرس نشان می دهد. اما کمتر کسی درباره پاسخ استراحت یا هضم چیزی می داند که در آن سیستم عصبی عملکردهای آرام بدن را فعال می کند و در نتیجه باعث می شود سالم بمانیم و در طولانی مدت تعادل داشته باشیم. پاسخ جنگ یا گریز بدن را برای واکنش آماده می کند. یعنی تمام اعضای بدن یا برای یک چالش فیزیکی آماده می شوند (جنگ) و یا این که عقب نشینی می کنند (گریز). اما پاسخ هضم یا گوارش در بدن تعادل ایجاد می کند.

 

استفاده مثبت از استرس

 

کمی استرس ما را ترغیب به چیزهایی مثل تعیین زمان برای پروژه های مهم می کند اما هر چه کمتر در این شرایط باشیم بهتر است. درست است که بودن در چنین شرایطی باعث می شود هوشیارتر باشیم و بهتر بتوانیم به چالش های پیش رو پاسخ بدهیم اما پس از مدت کوتاهی نتیجه منفی روی بدن می گذارند و منجر به بیماری خستگی آدرنال و فرسودگی می شود.

 

روش های عملی برای کاهش استرس

 

بهترین راه برای کم کردن استرس این است که بدانید چه چیزی شما را آرام می کند. شاید برای شما این یعنی وقت گذراندن برای سرگرمی مورد علاقه تان مثل باغبانی یا بیرون رفتن با دوستان یا دوچرخه سواری و یا پیاده روی در طبیعت.

 

من خودم دوست دارم روزم را با نوشتن سه نعمتی که بابت آن ها شکرگزار هستم و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه یوگا شروع کنم. و البته در طول روز هم به خودم استراحت می دهم مثلا به باشگاه یا پیاده روی در طبیعت می روم و یا کتاب می خوانم.

 

هر روشی که انتخاب می کنید باید از آن لذت ببرید. برای این که کمکی به شما کرده باشم ۳ روش برای کاهش استرس آورده ام.

 

ذهن را آزاد کنید: هیچ زمانی بهتر از الان برای شروع مدیتیشن نیست. حتی ۵ دقیقه مدیتیشن در روز هم تاثیر زیادی دارد. انواع و اقسام مدیتیشن وجود دارد که باید مناسب نیازتان آن را انتخاب کنید.

 

و یا این که روی ذهنیت خود کار کنید. هنر بودن در زمان حال را تمرین کنید. شاید این کار کمی سخت باشد اما با تمرکز روی زمان حال استرس را کاملا از بین می برید. به این که هم اکنون زنده هستید فکر کنید و به زیبایی هایی که اطرافتان را احاطه کرده. به من اعتماد کنید همین حالا خودکار را زمین بگذارید، گوشی را رها کرده و چشم را از کامپیوتر بردارید و به این ها فکر کنید و نفس عمیق بکشید.

 

بدن را حرکت دهید: به جای استرس انرژی های سمی را با ورزش از بدن خارج کنید. حتی پیاده روی هم موثر است. به خصوص بعد از یک تماس تلفنی یا یک ملاقات کاری پر استرس. پیاده روی هم نفس ها را عمیق تر می کند و هم تنش های عضلانی را تسکین می دهد. پیاده روی، رقص، بازی با بچه ها و… تمام این ها اکسیژن را در رگ ها پمپاژ می کند و در بدن اکسی توسین تولید می کند و در نتیجه استرس را کاهش می دهد.

 

اجتماعی باشید: منظور بودن در شبکه های اجتماعی نیست بلکه منظور دیدار با دوستان، خانواده، همکاران و آشنایان است. هر کسی که شما را شاد کند باعث طول عمر شما می شود. روابط نزدیک با دوستان و خانواده با پشتیبانی عاطفی از شما در لحظات پر استرس حمایت می کند.

 

نفس عمیق بکشید

 

در پایان روز زمانی که از کارهای روزانه خسته هستید یک نفس عمیق بکشید و یکی از نعمت هایی که بابت آن شکرگزار هستید را به یاد بیاورید. وقتی دائما توجهتان را از مسائل منفی به سمت اتفاقات مثبت تغییر دهید سطح استرس را به طور معجزه آسایی کاهش می دهید.

 

منبع

 

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد