پیشگیری از آسیب‌ ورزشی از مقولات مهم در ورزش است؛ از سویی بسیاری از آسیب‌ها و صدمات ورزشی و عوارض ناشی از آن را می‌توان پیشگیری کرد.

 

فرقی نمی‌کند که به ضرب المثل «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود» اعتقاد داشته باشید یا خیر؛ این ضرب‌المثل برای داخل باشگاه صدق نمی‌کند؛ زیرا افتادن یک دمبل ۱۰ کیلویی روی پا، در رفتن مفصل یا کشیدگی عضله شوخی نیست و چه بخواهید یا نخواهید شما را خانه‌نشین خواهد کرد که قطعاً پیشرفت ورزشی‌تان با مشکل روبه‌رو می‌شود.

هرساله ورزشکاران جدیدی وارد باشگاه می شوند، به این امید که امسال دیگر با تمرینات سخت، بدن رویایی خودشان را خواهند ساخت؛ متأسفانه بسیاری از این افراد تجربه کافی نداشته و از تجربیات اشتباه دیگران استفاده می‌کنند، که به طور حتم آسیب خواهند دید.

بنابراین گروه فیتامین تصمیم گرفته است تا با پرسش از متخصصان، شما را با ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین آسیب‌های ورزشی آشنا کرده و مانع آسیب‌دیدگی شما شود؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

مراقب این آسیب‌ها باشید!

ترومای قفسه سینه

معمولاً به کشیدگی عضلات قفسه سینه یا آسیب‌دیدگی تاندون‌های سرشانه‌ها، ترومای قفسه سینه می‌گویند؛ این آسیب، در نتیجه رها شدن دمبل یا هالتر درحین انجام پرس سینه اتفاق می‌افتد؛ البته یک حالت دیگر نیز دارد، در صورتی که وزنه‌ای سنگین‌تر از حد معمول را برای پرس سینه انتخاب کنید که تحمل و توان آن را نداشته باشید نیز دچار این آسیب‌دیدگی خواهید شد.

حال از کجا متوجه بشویم که به چنین آسیب‌دیدگی دچار شده‌ایم؟ پس از چنین آسیبی، احساس کشیدگی داشته و قفسه سینه و قسمت بالای شانه‌تان سیاه و کبود خواهد شد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم: فقط با وزنه‌هایی تمرین کنید که در حد توانایی‌تان باشد؛ اگر دست‌تان بلرزد یا همیشه احساس کنید که هر لحظه ممکن است از دست‌تان رها شود، اینها همه نشانه‌های این است که وزنه‌ای نامناسب را انتخاب کرده‌اید.

پارگی تاندون عضله دو سر بازو

این تاندون، عضلات دو سر بازو را به استخوانی در ساعد متصل کرده و اگر وزنه سنگینی را به یکباره برداشته یا بیاندازید، احتمال این آسیب وجود خواهد داشت؛در صورت ابتلا به پارگی تاندون، بازوی‌تان کبود شده و عضلات دو سرتان ورم خواهد کرد.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم: همانند کشیدگی قفسه سینه، باید سعی کنید با وزنه‌هایی کار کنید که مناسب توانایی شما باشد؛ اگر مطمئن نیستید که وزنه‌ای برای‌تان مناسب است یا نه، بهتر است از کمک اسپاتر (شخصی که برای وزنه‌زدن کمک می‌کند) استفاده کنید.

پارگی لابروم شانه

تا حالا متوجه صدای شکستن یا صدای کلیک مانند در حین انجام پرس سینه یا پرس ارتشی در اعماق شانه خود شده‌اید؟

این مورد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در شانه‌های‌تان باشد؛ گاهی اوقات این صداها اتفاقی بوده و بعد از گذشت زمان برطرف می‌شود؛ اما گاهی نیز در حین انجام حرکات شدید، مفصل شانه لابروم در بین سر استخوان بازو و لبه حفره گلنوئید گیر می‌کند و این گیرکردن می‌تواند باعث پاره شدن لابروم شود.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم: معمولاً پارگی لابروم شانه با یکبار اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین اگر همیشه صدای کلیک و تق‌تق از شانه‌های‌تان می‌شنوید و احساس ناراحتی و درد می‌کنید، شک نکنید که باید خیلی زود شانه‌تان را به پزشک متخصص نشان دهید. (البته گاهی اوقات قضیه جدی نبوده و فقط کافی است مراقبت‌هایی را انجام دهید تا شانه‌تان بهبود یابد، مثلاً محدوده حرکات را کاهش دهید).

شکستگی جناغ سینه

اگر شما هم به قول معروف سر به هوا هستید یا بارها شده که در پرس سینه میله را روی قفسه سینه‌تان بیاندازید، حواس‌تان باشد که این اشتباهات ممکن است به قیمت آسیب‌دیدگی جناغ سینه (استخوانی که دقیقاً در وسط سینه قرار دارد) تمام خواهد شد.

یکی از بزرگترین کابوس‌های باشگاهی، همین بلند کردن وزنه در پرس سینه است؛ اما حالا اگر وزنه روی شخص بیافتد چه اتفاقی می‌افتد؟ جدا از احتمال شکستگی جناغ سینه، ممکن است در مسیر نای شما قرار گرفته و مانع از رسیدن اکسیژن به بدن‌تان شود.

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم: همیشه سعی کنید از وزنه‌هایی استفاده کنید که توانایی بلند کردن‌شان را داشته باشید؛ یا در حین انجام حرکت از کمک اسپاتر استفاده کنید که به شما حالت صحیح دست‌ها را گوشزد کند؛ همچنین قبل از انجام حرکت به اسپاتر بگویید که حدس می‌زنید چند تکرار بتوانید انجام دهید، بنابراین شخص اسپاتر می‌داند که چه موقع به کمک‌تان بیاید.

در رفتگی مفصلی

عدم توجه به اینکه چه وزنه‌ای بلند می‌کنید، ممکن است باعث در رفتگی دست، شانه، آرنج یا پاهای‌تان شود. وارد شدن فشار اضافی به رباط‌ها باعث می‌شود تا استخوان‌ها از حالت عادی خود خارج شده و شما را در وضعیت اورژانسی قرار دهد؛ (در صورت هرگونه در رفتگی، به سراغ افراد متخصص بروید، نه افرادی که ادعا می‌کنند که با یک حرکت می‌توانند استخوان‌تان را جا بیاندازند).

چگونه از این آسیب جلوگیری کنیم: سعی کنید عضلات‌تان را در حین تمرین، در جهات مختلف تقویت کنید تا فشار، تنها به یک گروه از عضلات‌تان وارد نشود؛ به عنوان مثال فقط پرس سینه نزنید، تمرینات پرس بالا دمبل را نیز به تمرینات‌تان اضافه کنید و دقت داشته باشید که وزنه به قدری سبک باشد که تکنیک انجام حرکت را اشتباه انجام ندهید؛ حرکات را به آرامی انجام دهید تا بدون آسیب‌دیدگی، سِت را به پایان برسانید.

 

منبع

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد