خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی ⋆ دانشگاه | پزشکی | بیماری | دارو | غذا | سکس | اخبار | ورزش

خبرهای ویژه

» بدنسازی » خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۱۶:۰۹

 کد خبر: 44427
 43 بازدید

خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی

خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی)) مزایا گلوتامین نتیجه مطالعات در مورد مکمل‌های گلوتامین نشان می‌دهد این باعث افزایش متابولیسم پروتئین و تخریب بافت‌های عضلانی را کاهش می‌دهد. گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در عضلات است. گلوتامین شامل %۱۹ نیتروژن بوده که به‌عنوان یکی […]

خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی

خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

مزایا گلوتامین

نتیجه مطالعات در مورد مکمل‌های گلوتامین نشان می‌دهد این باعث افزایش متابولیسم پروتئین و تخریب بافت‌های عضلانی را کاهش می‌دهد. گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در عضلات است. گلوتامین شامل %۱۹ نیتروژن بوده که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین انتقال‌دهنده‌های نیتروژن درون سلول‌های عضلانی محسوب می‌شود.

 در هنگام فعالیت‌های فیزیکی شدید سطح گلوتامین در بدن به‌شدت کاهش می‌یابد و موجب افزایش زور و قدرت می‌شود. گلوتامین برای رسیدن سطح نرمال بیش از ۶ روز زمان نیاز دارد. گلوتامین در ساخت پروتئین نقشی اساسی دارد. همان‌طور که گفته شد مکمل گلوتامین موجب افزایش متابولیسم پروتئین و کاهش تخریب بافت‌های عضلانی می‌شود.

افزایش حجم عضلات

مصرف مکمل گلوتامین

گلوتامین در متابولیسم پروتئین، افزایش حجم سلول و آنتی کاتابولیسم نقش بسیار مهمی دارد. نقش آنتی کاتابولیسم گلوتامین مانع از تخریب بافت‌های عضلانی می‌شود.

این ماده در کم کردن وزن نیز نقش مؤثری دارد. به‌خصوص برای کسانی که در تابستان گرم برای آب‌کردن چربی‌های خود بسیار تلاش می‌کنند. همچنین گلوتامین برای عملکرد مطلوب بدن بسیار مفید و همچنین گلوتامین برای روده کوچک ضروری است. ازآنجاکه در زمان ورزش کردن سطح گلوتامین به میزان قابل‌توجهی افت می‌کند، سیستم ایمنی بدن نیز به این ماده نیاز اساسی پیدا می‌کند به همین دلیل ورزشکاران به دلیل اینکه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند به گلوتامین بیشتر نیاز دارند. ازاین‌رو مکمل‌های گلوتامین نه برای ساخت عضله بلکه بنا بر دلایلی که گفته شد و تأثیر آن، برای بدن بسیار ضروری است.

میزان مصرف گلوتامین

بدن‌سازان و افراد ورزشکار باید ۱۰ الی ۱۵ گرم از گلوتامین را مصرف کنند. این مقدار را می‌توان ۲ الی ۳ وعده در روز مصرف کرد. باید توجه داشت علاوه بر مصرف مقادیر بالا گلوتامین، مقادیر بسیاری از این اسیدآمینه از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود. همچنین بسیاری از مکمل‌های پروتئین محتوی گلوتامین هستند و برای اطمینان توصیه می‌شود برچسب روی محصولات را مطالعه فرمایید. بهترین زمان مصرف گلوتامین صبح، پس از ورزش و قبل از خواب شب است.

عوارض گلوتامین

تاکنون هیچ عوارض جانبی برای مصرف گلوتامین گزارش نشده است اما همانند تمام مکمل‌ها مصرف بیش‌ازحد هرگز توصیه نمی‌شود. مصرف بیش‌ازحد گلوتامین موجب ناراحتی معده می‌شود ازاین‌رو همان‌طور که گفته شد از مصرف زیاد آن باید خودداری کرد.

خواص گلوتامین

گلوتامین انتقال‌دهنده نیتروژن و کربن بوده و کمک به جذب دوباره گلیکوژن و ذخیره انرژی می‌کند. گلوتامین همچنین یکی از مهم‌ترین اجزای پروتئین عضلات و باعث عضله سازی می‌شود. برخی از فواید گلوتامین عبارت‌اند از:

  •         گلوتامین اسیدآمینه‌ای است که مانع از تخریب بافت‌های عضلانی می‌شود.
  •        کاهش سطح گلوتامین پس از فعالیت‌های ورزشی دوباره به حالت نرمال خود باز می‌گردد.
  •        گلوتامین موجب افزایش ایمنی بدن شده و ازآنجاکه سطح گلوتامین بدن‌سازان و ورزشکاران پس از فعالیت ورزشی افت می‌کند برای ایشان بسیار ضروری است.
  •         گلوتامین یکی از مهم‌ترین مواد موردنیاز برای روده‌ها است.

به توصیه محققان گلوتامین مهم‌ترین اسیدآمینه موردنیاز بدن‌سازان است که موجب افزایش متابولیسم پروتئین و عضله سازی می‌شود.

ضرورت مصرف گلوتامین

گلوتامین یکی از مهم‌ترین مکمل‌های بدن‌سازی است اما این پروتئین فقط مختص بدن‌سازان نیست. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد گلوتامین باعث بهبود عملکرد بدن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. پس‌ازآنکه گلوتامین جذب عضلات شد آنگاه وارد جریان خون شده و به کلیه، کبد، روده و سلول‌های ایمنی بدن که دارای نقشی اساسی هستند منتقل می‌گردد.

گلوتامین توسط گلبول‌های سفید به کار گرفته‌شده و باعث عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. مکمل گلوتامین همچنین برای کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند ازجمله بیماران مبتلابه سرطان و ایدز نیز تجویز می‌شود. ابتلا به بیماری و تحلیل عضلات از نشانه‌های کمبود گلوتامین است. گلوتامین همان‌طور که ذکر شد هیچ نوع عوارض جانبی نداشته و نه‌تنها برای ورزشکاران بلکه برای تمام افراد مناسب است.

منبع


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : بدنسازی
ارسال دیدگاه