فواید بی نظیر یک سبزی برای سلامتی

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

اضافه کردن تره فرنگی به رژیم غذایی کمک می کند تا از تامین شدن بخشی از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین A اطمینان حاصل کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، تره فرنگی از خانواده سبزیجات سیر و پیاز بوده که طعمی نسبتا مشابه به پیاز دارد و در سوپ و غذاهای دیگر استفاده می شود. یک فنجان تره فرنگی ( تقریبا یک تره فرنگی کامل) حاوی ۴۵ کالری است. بنابراین می توانید تعدادی از این ماده مغذی را به وعده غذایی خود اضافه کرده تا بدون بالابردن میزان کالری دریافتی، به شما حس سیری ببخشد. تره فرنگی منبعی غنی از ویتامین ها بوده و به دلیل وجود موادمغذی گیاهی فوایدی برای سلامتی دارد.


ویتامین A؛ فراتر از سلامت چشم

اضافه کردن تره فرنگی به رژیم غذایی کمک می کند تا از تامین شدن بخشی از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین A اطمینان حاصل کنید. مصرف یک فنجان تره فرنگی ۱,۴۸۴ واحد بین الملل ویتامین A داشته که معادل ۶۴ درصد از نیاز روزانه بانوان و ۴۹ درصد از نیاز روزانه مردان است. دریافت ویتامین A کافی از طریق رژیم غذایی، به رشد و نمو سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن و سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت ها کمک می کند. ویتامین A همچنین به شبکبه ( بافتی در چشم برای تشخیص نور و رنگ ) برای عملکرد چشم تحت شرایط کم نور یاری می رساند.


ویتامین K برای خون و استخوان

تره فرنگی مقدار فراوانی ویتامین K دارد. ویتامین K برای تمام بافت ها در بدن مفید بوده و و به تنظیم جریان خون کمک می کند و این درحالیست که سطح پایین این ویتامین در بدن منجر به خونریزی می شود و تاثیر منفی بر سیستم گردش خون خواهد گذاشت. دریافت میزان کافی از این ویتامین همچنین باعث فعال شدن استئوکلسین می شود که پروتئینی ضروری برای سلامت استخوان است. یک فنجان تره فرنگی حاوی ۴۲ میکروگرم ویتامین K بوده که معادل ۴۷ درصد از میزان مصرف توصیه شده روزانه برای بانوان و ۳۴ درصد برای مردان است.


لوتئین و زیگزانتین؛ حافظ بینایی

تره فرنگی منبعی از لوتئین و زیگزانتین بوده که این ترکیبات با سلامت چشم در ارتباط است. لوتئین و زیگزانتین با جلوگیری از ورود اشعه های زیان آور نور به چشم، از بافت چشم در برابر استرس اکسیداتیو (اکسیداسیون مضر DNA و غشای سلولی) محافظت می کند. براساس انجمن اپتومتری امریکا، لوتئین و زیگزانتین در صورت مصرف کافی، محافظ بدن در برابر بیماری آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن خواهد بود. همچنین طبق انجمن اپتومتری امریکا (AOA) ، مصرف روزانه ۱۲ میلی گرم لوتئین و زیگزانتین برای دستیابی به فواید آنها توصیه می شود که یک فنجان تره فرنگی نیز حاوی ۱.۷ میلی گرم از این ترکیبات است.

منبع: نسخه

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد