ویتامین B5 ,ویتامین ب۵

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

ویتامین B5(ویتامین ب۵) که نام دیگر آن اسید پانتوتنیک (Pantothenic Acid) است یکی از مهمترین ویتامین های گروه ب بوده که نقش های متعدد و بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کند.

ویتامین B5 برای فعالیت غدد فوق کلیوی، مقابله با استرس، تولید انرژی و تولید بعضی از هورمون ها از جمله هورمون های جنسی و متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد نیاز بدن است. منظور از متابولیزم، هضم، جذب و تبدیل مواد غذایی به انرژی است.

به ویتامین B5، ویتامین ضد استرس نیز گویند، اسید پانتوتنیک در کنار ویتامین ث به غدد فوق کلیوی برای مقابله با استرس کمک می کند، هنگامی که تحت استرس قرار می گیریم هورمونی به نام کورتیزول(هورمون استرس) در خون آزاد می شود که باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و سایر واکنش ها در بدن می گردد، ترشح و آزاد شدن این هورمون در جریان خون سبب مصرف مقدار زیادی از برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B5، C و منیزیم توسط غدد فوق کلیوی می گردد به همین جهت افرادی که به هر شکلی تحت استرس می باشند نیازی بیشتری به مواد مغذی ذکر شده دارند.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین B5 سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در خون شده و با این مکانیزم بر سلامت قلب افزوده و باعث کاهش خطر سکته قلبی می گردد.

ویتامین B5 و ویتامین A برای تولید چربی های ساختاری که به آن ها لیپید (Lipid) گفته می شود مورد نیاز می باشند. ساختار غشای سلول ها و پوشش رشته های عصبی(میلین) و بسیاری از بافت های بدن از لیپیدها است. بدون ویتامین ب۵ و ویتامین آ بدن قادر به تولید چربی های ساختاری نمی باشد.

ویتامین B5 برای سلامت موها و رشد آن ها نیاز است، این ویتامین مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه ها موها می رساند، کمبود ویتامین B5 باعث می شود خون رسانی و همچنین مواد مغذی به مقدار کافی به ریشه موها نرسد و مشکلاتی از قبیل ریزش مو پدید آید. البته این بدان معنا نیست که مصرف بیشتر ویتامین ب۵ باعث تغذیه بهتر ریشه موها می شود.

کمک به تولید گلبول های قرمز خون، تنظیم سیستم گوارش از دیگر عملکردهای ویتامین B5 در بدن است.

 

نیاز روزانه بدن به ویتامین ب۵

افراد بزرگسال بالای ۱۹ سال ۵ میلیگرم، زنان باردار ۶ میلیگرم و زنان شیرده ۷ میلیگرم در روز به ویتامین B5 نیاز دارند.

منابع غذایی ویتامین B5

انواع گوشت، جگر مرغ، سیب زمینی، تخم مرغ، ماهی سالمون(آزاد)، کلم بروکلی و قارچ از منابع غذایی سرشار از ویتامین ب۵ می باشند.

مکمل های غذایی ویتامین B5

ویتامین ب۵ در قالب آمپول و مکمل های غذایی در دوزهای مختلف تولید و عرضه می شود و همچنین جز ترکیب قرص های ب کمپلکس نیز می باشد.

مصرف ویتامین ب۵ تا دوز ۵۰۰ میلیگرم در روز بی خطر و بدون عوارض است. زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی ویتامین B5 سبب عوارض جانبی از قبیل: آسیب به کبد، آلرژی، سرگیجه، حالت تهوع و غیره می گردد.

تذکر: زنان باردار و شیرده نباید بیش از ۷ میلیگرم ویتامین ب۵ در روز مصرف کنند.

بدون مشورت با پزشک از مصرف مکمل های غذایی خودداری کنید.

موارد مصرف مکمل های ویتامین ب۵

کمک به درمان کم کاری و ضعف غدد فوق کلیوی

درمان خستگی و کمبود انرژی

کمک به رویش موها و جلوگیری از ریزش موها

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به درمان افسردگی

کمک به درمان مشکلاتی پوستی از قبیل اگزما

کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس

گرفتگی و ضعف عضلات

بعد از عمل جراحی به منظور افزایش سرعت بهبود(Recovery Time)

کمک به درمان بیماری آرتریت روماتوئید: در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله کرده و باعث التهاب، درد و آسیب به آن ها می شود، بعضی از محققین پزشکی بر این عقیده اند که مصرف ویتامین B5 در دوزهای بالا برای کمک به کاهش علائم و درمان این بیماری مفید است.

 

عواملی که سبب کمبود ویتامین B5 می شوند:

مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد چای و قهوه، استرس به هر شکل(روانی و جسمانی)، بیماری های عفونی، مصرف آنتی بیوتیک ها، ورزش های سنگین نیاز بدن به ویتامین B5 را افزایش می دهند.

 

علائم مرتبط با کمبود ویتامین B5

کاهش رشد موها سر، خستگی، بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری و بی قراری از علائم و مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین B5 در بدن می باشند.

منبع

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد