بهترین زمان مصرف برنج و نان برای عدم افزایش وزن و کنترل دیابت چه موقعی است؟

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین زمان مصرف برنج و نان چه زمانی است؟ هر چیزی به جا و زمان خودش. این بهترین روش برای هر کاری است. برای دوستی، تغذیه، رفع گرسنگی و تشنگی، مطالعه و ادامه تحصیل و هر کاری در زندگی بهتر است که در زمان و وقت مناسب انجام شود با بهترین کارآیی و تاثیر را داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است زمان مصرف مواد غذایی از جمله نان باعث می شود تا علاوه بر بهره گیری هر چه بیشتر از خواص آن وزن مان را هم کنترل کنیم و نگران چاقی و دیابت نباشیم. نت نوشت امروز را در باره کشف جالب متخصصان در مرود بهترین زمان مصرف برنج و نان و سایر کربوهیدرات بخوانید.

 

تحقیقات در مورد بهترین زمان مصرف برنج و نان چه می گوید؟

تحقیق جدیدی که توسط Open Diabetes Research & Care انجام شده می گوید خوردن برنج و نان و سایر کربوهیدرات اگر در زمان و وقت مناسب انجام گیرد یک غذای پر انرژی و پرفایده ای است که نه تنها باعث چاقی، دیابت و ناراحتی های گوارشی نمی شود بلکه سطح خون را در حد متعادل نگاه داشته و مانع از افزایش وزن می شود. این تحقیقات توسط دانشگاه بوستون بر روی کودکان و نوجوانانی که به علت دیابت در بیمارستان بستری شده بودند نیز انجام شد و همان نتایج به دست آمد.

روش تغذیه این افراد به ۳ روش انجام گرفت:

 

۱- کربوهیدرات ۱۰ دقیقه بعد از غذایی که حاوی سبزیجات و پروتئین بود مصرف می شد.

۲- سبزی و پروتئین ۱۰ دقیقه بعد از خوردن کربوهیدرات به فرد داده می شد.

۳- سبزی، پروتئین و کربوهیدرات همزمان با هم صرف می شد.

گلوکز یا قند خون هر فرد به دقت قبل و بعد از غذا در فواصل ۳۰ و ۱۸۰ دقیقه ای بررسی شد.

نتیجه آزمایش ها چه بود؟

نتیجه آزمایش خون افراد نشان داد گروه اول که کربوهیدرات را ۱۰ دقیقه بعد از سایر غذاها خورده بودند حدود ۶۰ درصد قند خون کمتری داشتند. در گروه دوم قند خون بالا و در گروه سوم که همه مواد غذایی را همزمان میل کرده بودند قند خون حدود ۴۰ درصد کاهش نشان می داد.

به این ترتیب مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که در معرض خطر چاقی هم هستند یا برعکس افراد چاقی که باید به منظور جلوگیری از دیابت وزن خود را کاهش دهند بهتر است همراه با غذا از کربوهیدرات استفاده نکنند یا ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذایی اصلی آن را میل کنند.

انسولین چطور؟

3 What About Insulin 1 300x175 - بهترین زمان مصرف برنج و نان برای عدم افزایش وزن و کنترل دیابت چه موقعی است؟

محققان متوجه شدند در افرادی که کربوهیدرات ها را ۱۰ دقیقه بعد از غذا خورده بودند سطح انسولین خون پایین تر از بقیه بود. انسولین هورمونی است که برای متعادل کردن سطح قند خون در بدن ضروری است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بدنشان قادر به ترشح این هورمون نیست در نتیجه بعد از خوردن بعضی از غذاها سطح قند خونشان به شدت بالا می رود. در نتیجه ناچار به تزریق انسولین هستند تا بتوانند قند خون خود را کنترل کنند.

در صورتی که تحقیقات نشان داد مصرف به موقع کربوهیدرات باعث می شود تا افراد دیابتی نیاز کمتری به تزریق انسولین داشته باشند.

مزایای مصرف کربوهیدرات بعد از غذا

علاوه بر کاهش قند خون و نیاز کمتر به داروهایی مثل انسولین، محققان متوجه شدند خوردن کربوهیدرات ۱۰ دقیقه بعد از غذا مزایای دیگری برای بدن دارد که مهمترین آن رفع چاقی و کنترل وزن است.

به همین جهت هم اکنون به خیلی از افراد چاق و بیماران دیابتی توصیه می شود در صورتی که میان وعده ها یا ناهار و شام خود را با نان یا کربوهیدراتی مثل انواع برنج، پاستا یا ماکارونی، انواع جو یا حبوبات میل می کنند؛ این مواد را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذای اصلی که شامل سبزیجات و پروتئین است بخورند تا ضمن کنترل قند خون و نیاز کمتر به دارو؛ وزن خود را کنترل کنید.

 

 

منبع

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد