روش‌های طبیعی فوق‌العاده برای بالا بردن هموگلوبین و مهار کم خونی

به نقل از ( مدیکال نیوز (اخبار پزشکی وسلامت)-انجمن دانشجویان علوم پزشکی))

پایین بودن سطح هموگلوبین خون به دلیل عدم اکسیژن رسانی طبیعی به ارگان های بدن باعث خستگی، درد، ضعف و غش و در بعضی افراد حتی مرگ می شود. افرادی که سطح هموگلوبین خونشان پایین است معمولا زندگی معمولی و راحتی ندارند. علاوه بر خستگی ذهنی و جسمی، رنگ پریدگی و ضربان قلب نامنظم از دیگر مشکلاتی است که این افراد با آن باید دست و پنجه نرم کنند. اگر سطح هموگلوبین خون به سطح عادی نرسد قلب مجبور به پمپاژ بیشتر خون می شود که نتیجه آن بزرگ شدن قلب است. آهن ماده معدنی است که نقش کلیدی در بالا بردن هموگلوبین خون بازی می کند.

نت‌نوشت امروز روش‌های طبیعی فوق‌العاده برای بالا بردن هموگلوبین و مهار کم خونی را به شما می گوید!

برای  بالا بردن هموگلوبین غذاهای خون ساز بخورید

THE BLOOD DIFFERENTIAL TEST 326x235 - روش‌های طبیعی فوق‌العاده برای بالا بردن هموگلوبین و مهار کم خونی

برای بالا بردن هموگلوبین و مهار کم خونی رژیم غذایی فرد باید سرشار از آهن باشد. از آن جا که آهن در بدن تولید نمی شود، هر شخص بالغ حداقل به ۱/۸ میلی‌گرم آهن به طور روزانه نیاز دارد. غذاهای زیر به فرد کمک می کند تا آهن بدن تامین و کم خونی برطرف شود. شخص می تواند با توجه به میزان مورد نیاز بدن یعنی ۱/۸ میلی‌گرم دو تا سه تا از این سوپر غذاها را در برنامه غذایی روزانه خود بگذارد.

ماده غذایی                                                اندازه                                                         میزان آهن – میلی‌گرم

اسفناج پخته                                                نصف فنجان                                              بین ۲/۰ تا ۳/۴ میلی‌گرم

جوپرک پخته                                                 سه چهارم فنجان                                      بین ۴/۵ تا ۶/۶ میلی‌گرم

سویا                                                         نصف فنجان                                              بین ۱/۹ تا ۲/۴ میلی‌گرم

آب آلو                                                        نصف فنجان                                              ۱/۶ میلی‌گرم

گوشت اردک                                               ۷۵ گرم                                                    ۱/۸ تا ۲/۴

گوشت گاو یا گوساله                                    ۷۵ گرم                                                    ۱/۴ تا ۳/۳

جگرمرغ – بوقلمون و گوسفند                           ۷۵ گرم                                                   ۶/۲ الی ۹/۷

گوشت خرچنگ                                            ۷۵ گرم                                                   ۳/۳ الی ۹/۰

عدس پخته                                                 سه چهارم فنجان                                      ۴/۱ الی ۴/۹

لوبیای پخته                                                سه چهارم فنجان                                       ۲/۴ الی ۴/۹

تخم مرغ                                                     ۲ عدد بزرگ                                             ۱/۲ الی ۱/۸

حتما ویتامین C مصرف کنید

برای جذب بهتر آهن بهتر است این ماده معدنی را به همراه غذاهایی میل کنید که حاوی ویتامین C است. با این روش میزان جذب آهن را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از همان میزان ماده غذایی افزایش داده اید. غذاهای حاوی ویتامین C که می توانید با غذاهای حاوی آهن میل کنید به شرح زیر است.

ماده غذایی                                                   اندازه                                                   میزان ویتامین C به میلیگرم

فلفل قرمز شیرین خام                                     نصف فنجان                                            ۹۵

آب پرتقال تازه ( نه صنعتی)                               سه چهارم فنجان                                    ۹۵

پرتقال                                                           یک عدد متوسط                                     ۷۰

آب گریپ فروت                                                نصف فنجان                                         ۷۰

کیوی                                                             یک عدد متوسط                                  ۶۴

بروکلی پخته                                                    نصف فنجان                                        ۵۱

توت فرنگی تازه حلقه شده                                نصف فنجان                                         ۴۹

کلم بروکسل پخته                                            نصف فنجان                                        ۴۸

آب گوجه فرنگی                                               سه چهارم فنجان                                 ۳۳

ویتامین B6 را فراموش نکنید

شخصی که بدنش کمبود ویتامین B6 دارد همیشه کم خون است. در واقع این ویتامین ارتباط مستقیمی با سطح هموگلوبین خون دارد. میزان مورد نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین B6 حدود ۱/۳ میلیگرم است. غذاهای زیر حاوی این ویتامین خون ساز است:

ماده غذایی                                                     اندازه                                               میزان ویتامین B6 به میلیگرم

لوبیا چشم بلبلی پخته                                      یک فنجان                                          ۱

جگر گاو                                                          ۷۵ گرم                                             ۰/۹

ماهی تن پخته                                                 ۷۵ گرم                                             ۰/۹

( منظور خود ماهی تن است نه کنسرو آن)

ماهی سالمون پخته                                         ۷۵ گرم                                             ۰/۶

سیب زمینی پخته                                             یک فنجان                                         ۰/۴

گوشت بوقلمون کبابی                                       ۷۵ گرم                                             ۰/۴

موز                                                                یک عدد متوسط                                 ۰/۴

ویتامین B12 حتما مصرف کنید

ویتامین B12 به اندازه ویتامین B6 برای خون سازی مهم است. در صورت کمبود این ویتامین سلول ها یا گلبول های قرمز خون ساخته نمی شود و در نتیجه آهن خون کاهش پیدا می کند.

میزان مورد نیاز یک فرد بالغ ۲/۴ میکروگرم، زنان باردار ۲/۶ میکروگرم و زنان شیرده ۲/۸ میکروگرم به طور روزانه می باشد. این غذاها حاوی ویتامین B12  است

ماده غذایی                                                    اندازه                                            میزان به میگروگرم

انواع جگر                                                        ۷۵ گرم                                          ۷۰/۷

غلات غنی شده                                              یک فنجان                                       ۶

ماهی سالمون                                                ۷۵ گم                                           ۴/۹

ماست یونانی کم چرب                                      ۱۵۰ گرم                                        ۱/۳

شیرکم چرب                                                   یک فنجان                                       ۱/۲

تخم مرغ                                                        یک عدد بزرگ                                  ۰/۶

ورزش کنید

بله باورش سخت است ولی ورزش های هوازی باعث بالا بردن هموگلوبین و خون سازی می‌شود. ورزش‌هایی مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، دویدن آهسته یا پیاده روی تند از جمله ورزش‌هایی است که باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می شود.

درمان های دارویی گیاهی

مویز :  سرشار از آهن و ویتامین C و برای درمان کم خونی بسیار مفید است، ویتامین C توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش می‌دهد و در نتیجه سلول‌های قرمز و هموگلوبین افزایش می‌یابند. به این منظور ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز را به مدت یک شب در آب بخیسانید. روز بعد پیش از صبحانه مویزها را میل کنید. این درمان را به مدت چند هفته ادامه دهید.

انار :  سرشار از آهن و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. همچنین حاوی ویتامین C است که در جذب آهن کمک می‌کند. یک فنجان آب انار را با یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین و دو قاشق چای‌خوری عسل مخلوط و صبحانه میل کنید.

ملاس نیشکر یا چغندر :  ملاس حاوی آهن، ویتامین ب و دیگر مواد معدنی ضروری است که به افزایش سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری ملاس تقریباً ۱۵ درصد نیاز روزانه را به آهن برطرف می‌کند. به این منظور، یک قاشق ملاس را با یک فنجان آب گرم یا شیر مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید. این نوشیدنی برای زنان باردار بسیار مفید است. هر چند زنان باردار باید حتما با پزشک خود در هر مورد مصرف هر گونه داروی گیاهی مشورت کنند.

موز، لبو، کنجد، خرما و شنبلیله از دیگر منابع خوب آهن محسوب می شود که می توانید روی آن حساب کنید.

منابع

 

 

برچسب ها:
لینک کوتاه این مطلب:

به اشتراک بگذارید :

اخبار قبل و بعد
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد